עוד עדכונים
-
זמני היום לשבוע פרשת אחרי-קדושים
זמני היום לתאריכים ו'-י"ב אייר התשפ"ה כולל הילולות הצדיקים וסגולות לחודש אייר
-
תיקון נפטרים מיוחד ב' אייר
אי"ה מחר יום רביעי ב' אייר (30/04/2025) נערוך תיקון נפטרים מיוחד לזכר כל הנספים על קדושת ה'.
-
מבצע ל"ג בעומר
סטים זוהר הקדוש מהדורת כיס במחירים מיוחדים לכבוד הילולה דרשב"י.
-
זמני היום לשבוע פרשת תזריע מצורע
זמני היום לתאריכים כ"ט ניסן - ה' אייר התשפ"ה כולל הילולות הצדיקים וסגולות נוספות לרפואה
-
שר וגדול נפל בישראל | רבנו מאיר מאזוז זצוק"ל
-
פדיון נפש וח"י רוטל
ל"ג בעומר באתרא קדישא מירון - הילולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.
-
עולו ואתכנשו להילולא דבר יוחאי
ישיבת המקובלים נהר שלום בראשות מו"ר המקובל האלקי כמוהר"ר בניהו שמואלי שליט"א מזמינה את רבבות עמך בית ישראל להילולת התנא האלקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א.
-
זמני היום לשבוע פרשת שמיני
זמני היום לתאריכים כ"ב-כ"ח ניסן התשפ"ה כולל הילולות הצדיקים וסגולות לרפואה
-
הקבלת פני רבו
-
שמחת החג
משנה תורה לרמב"ם • ספר זמנים • הלכות שביתת יום טוב • פרק ששי •
פרשת תצוה - חס"ה לשבת
כיצד ניתן לתקן את הלבוש הרוחני שלנו? מה השטן ראה ונפל לאחוריו מרוב זעזוע? ומה צריך לכוין ב'אהבת עולם' בתפילה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת תצוה
רבי יוסף שמואלי | יום חמישי י"ג אדר א' התשפ"ד | 22.02.2024 | 12:10
חידוש
"וְחֵשֶׁב אֲפֻדָּתוֹ אֲשֶׁר עָלָיו כְּמַעֲשֵׂהוּ מִמֶּנּוּ יִהְיֶה" (כח, ח)
האדם בעוה"ז צריך להכין את הבגדים הרוחניים לנשמתו בעולם הבא, וזהו "וחשב אפודתו אשר עליו" - שצריך האדם להכין, "כמעשהו ממנו יהיה" - לפי מעשיו של האדם כך הוא מתקן את הלבוש הרוחני, אם המעשה שלו לשמה בלי תערובת אז גם הבגדים שלו יהיו מושלמים ויקרים, אבל אם לא עושה את המצוה בשלמותה כגון שעושה אותה בעצלות או בשביל כבוד אז גם הבגדים שלו יהיו אותו דבר, וזהו "כמעשהו ממנו יהיה" - לפי המעשה שלו יהיו ג"כ בגדיו, ולכן יתכן שיהיו שני אנשים שיעשו את אותה המצוה אבל לאחד מהם יהיה יותר שכר מהשני – כי לפי המעשה המחשבה וההשתדלות כך יהיה השכר.
סיפור
"ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלֹת נר תמיד" (כז, כ)
מעשה ברבי מתיא בן חרש שהיה יושב בבית המדרש ועוסק בתורה והיה זיו פניו דומה לחמה וקלסתר פניו דומה למלאכי השרת שמימיו לא נשא עיניו לאשה בעולם, פעם אחת עבר שטן ונתקנא בו אמר אפשר אדם כמו זה לא חטא, אמר לפני הקב"ה: רבש"ע רבי מתיא בן חרש מהו לפניך, אמר לו צדיק גמור הוא, אמר לפניו תן לי רשות ואסיתנו, אמר לו אין את יכול לו, אעפ"כ, אמר לו לך, נדמה לו כאשה יפה שלא היתה כדמותה מעולם מימות נעמה אחות תובל קין שטעו בה מלאכי השרת שנאמר (בראשית ו, ב) "ויראו בני האלהים את בנות האדם" עמד לפניו, כיון שראה אותו הפך פניו לאחוריו, שוב בא לפניו ועמד לו על צד שמאלו הפך פניו לצד ימין, והיה מתהפך לו מכל צד, אמר: מתיירא אני שמא יתגבר עלי יצה"ר ויחטיאני. מה עשה אותו צדיק קרא לאותו תלמיד שהיה משרת לפניו ואמר לו לך והבא לי אש ומסמר, הביא לו מסמרין ונתנם בעיניו, כיון שראה השטן כך נזדעזע ונפל לאחוריו.
באותה שעה קרא הקב"ה לרפאל המלאך אמר לו לך ורפא את רבי מתיא בן חרש, בא ועמד לפניו אמר לו מי אתה, אמר לו אני הוא רפאל המלאך ששלחני הקב"ה לרפאות את עיניך, אמר לו הניחני מה שהיה היה, חזר לפני הקב"ה ואמר לו, רבש"ע כך וכך אמר לי מתיא, אמר לו, לך ואמור לו אני ערב שלא ישלוט בו יצר הרע, מיד ריפא אותו, מכאן אמרו חכמים כל מי שאינו מסתכל בנשים, ועל אחת כמה וכמה באשת חבירו, אין יצר הרע שולט בו עכ"ד המדרש.
ולפי"ז יש לפרש דברי הכתוב "ויקחו אליך שמן זית זך" - שתצוה אותם לעשות מצוה מן המובחר בהידור, וא"ת שהשטן יתקנא בהם להחטיאם, ע"ז אמר "כתית" - שיכתת עצמו כמו רבי מתיא בן חרש שעשה כן ולא יחשוש על מאור עיניו שהקב"ה יביא את המלאך רפאל שירפא אותם שוב, וא"ת לאו כל שעתא מתרחיש ניסא, ע"ז אמר "להעלות נר תמיד" - שאני ערב שיהיה לכם מאור תמיד, וכפי שהובטח לרבי מתיא ששוב לא ישלוט בו יצה"ר.
הלכה
הלכות ברכות קריאת שמע
א. צריך לכוין טוב בברכת יוצר אור ולומר אותה בחשק גדול ובהתלהבות עצומה, שאין בה את אות ף', לומר לך שכל המכוין בו, אין שטן ואין פגע רע ולא שום מקטרג שולט בתפילתו.
ב. יתאמץ בכוונתו בברכת "אהבת עולם", כי עיקר חיי האדם בעולמו תלויים בלימוד התורה הקדושה ובקיומה. ויכוין לבקש שהתורה שהיא מקור אור נשמתנו תאיר במלוא עוזה בנשמתנו, ונזכה להשיג מעלות רמות וגבוהות בנשמה על ידי עסק התורה.
ג. באומרו "ותן בלבנו בינה להבין להשכיל לשמוע ללמוד", יכוין לידע פירוש המצוות, "וללמד" לאחרים, "לשמור" ולזכור אותה, "ולעשות" לקיימה במעשה.
ד. כשיאמר "ולקיים את כל דברי תלמוד", יכוין שיזכה להיות מחזיק ביד תלמידי חכמים, כמש"כ (דברים כח, סט) "ברוך אשר יקים את כל דברי התורה הזאת". גם יכוין למחות ביד אחרים במתק לשונו שיזכו גם הם לקיים את דברי התוה"ק.
ה. כשיאמר "והאר עינינו בתורתך", יכוין שיאיר השם יתברך את עיניו בסודות התורה. וכשיאמר "ודבק לבנו במצוותיך", יכוין שיאהב לקיים המצוות. וכשיאמר "לא נבוש ולא נכלם", ישפוך נפשו בתפילה על זרעו שלא יגרמו לו בושה בעולם הזה ובעולם הבא. גם באומרו ולא נבוש ולא נכלם יכוין שיזכה לחכמת הקבלה וסתרי תורה ושיזכה להשלים תיקון נר"ן.
מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע
בברכת שבת שלום ומבורך!